Cognitive, environmental, and urban aspects in continuingprofessional education programs (using the exampleof international architectural and art schools)

Authors

  • Pastukh Olga Alexandrovna Saint-Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering Saint-Petersburg, Russian Federation Author
  • Zhuk Yulia Aleksandrovna St. Petersburg Forest Technical Academy named after S. M. Kirov, Saint-Petersburg Author
  • Burlov Dmitry Igorevich St. Petersburg University of Management Technologies and Economics, Saint-Petersburg Author

DOI:

https://doi.org/10.48612/dnitii/2025_57_91-97

Keywords:

objects of urban recreational and tourist infrastructure, urban ecology, ecodesign, cognitive urbanism, architectural and art schools, popular science tourism

Abstract

The article examines the scientific and methodological foundations of the interaction of architecture, design and psychology as cognitive, environmental and ubristic aspects of creative projects and design concepts developed within the framework of continuing professional education programs. Using the example of personal experience in developing work programs and conducting international architectural and art schools of various sizes and directions, the authors have identified the special importance of these factors in the context of the current challenges of modern development of society, higher and additional education systems and sustainable urban development in accordance with strategic goals and national projects "Education", "Ecology", "Housing and urban environment", "Infrastructure for life", "Tourism and Hospitality". Work programs developed in creative disciplines (urban environment design, landscape architecture, revitalization of former industrial territories, renovation of public spaces, ecodesign) take into account these aspects and requests at all levels: from the development of technical specifications for design to the practical implementation of conceptual design ideas in this area, as well as further scientific and practical research on as a result of field surveys and plein-airs. Based on the experience of implementing programs using advanced digital technologies and communication processes in education and science, conclusions have been drawn about the need to integrate creative education programs on an ongoing basis for fruitful international cooperation between universities, the full development and advanced training of students and teaching staff of higher education institutions.

Author Biographies

  • Pastukh Olga Alexandrovna , Saint-Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering Saint-Petersburg, Russian Federation

    PhD of Architecture, Associate Professor

    Department of Architectural and Engineering Constructions,

    Faculty of Civil Engineering

    Saint-Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering

    Saint-Petersburg, Russian Federation

  • Zhuk Yulia Aleksandrovna, St. Petersburg Forest Technical Academy named after S. M. Kirov, Saint-Petersburg

     St. Petersburg Forest Technical Academy named after S. M. Kirov, Saint-Petersburg

  • Burlov Dmitry Igorevich, St. Petersburg University of Management Technologies and Economics, Saint-Petersburg

     St. Petersburg University of Management Technologies and Economics, Saint-Petersburg

References

1. Пастух О.А. Архитектурные аспекты и конструктивные решения формирования и устойчивого развития дизайна городской среды/ О. А. Пастух, В. Н. Елистратов, И. В. Есауленко/ Системные технологии. — 2024. — № 2 (51). — С. 162 – 170.

2. Крашенинников А. В. Когнитивная урбанистика: архетипы и прототипы городской среды : [монография] / А.В. Крашенинников ; Курс. - Москва : Курс, 2020. - 209 с. : ил.

3. Луговская И. Р., Педагогическое образование в североевропейских странах / Луговская И. Р., Орлова Л. В., Печинкина О. В., Старостина Е.Н./ Министерство образования и науки Российской Федерации, Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования " Северный (Арктический) федеральный университет им. М. В. Ломоносова". Архангельск, 2014.

4. Луговская И. Р., О совершенствовании вузовской подготовки социальных педагогов/ Вестник Герценовского университета. № 12 (86). – СПб, 2010. – С. 65 – 66.

5. Артемьева В. А. Исследование отношения иностранных студентов к образовательной среде вуза как основа его интернационализации/ Материалы международной научно-практической конференции «Педагогические параллели» С.-Петерб. гос. архитектур.-строит. ун-т. — СПб, 2018. — С. 4 – 11

6. Пастух, О. А. Творческий мастеркласс как способ межнационального педагогического взаимодействия / Пастух О. А., Головина С. Г.// Материалы международной научно-практической конференции «Педагогические параллели» С.-Петерб. гос. архитектур.-строит. ун-т. — СПб., 2018. — С. 487–491 (0,5 п.л.).

7. Shamakhov, V. A. Assessing the impact of creative industries development on cultural heritage and tourism / V. A. Shamakhov, D. I. Burlov // Экономика и управление: проблемы, решения. – 2023. – Vol. 1, No. 11(140). – P. 207-214. – DOI 10.36871/ek.up.p.r.2023.11.01.022. – EDN YCHNUS

8. Коршунова, А. Г. Роль молодежи в устойчивой реставрации культурного наследия / А. Г. Коршунова, Д. И. Бурлов // Наследие в руках молодежи: новые тренды : Сборник статей международной научно-практической конференции студентов и молодых ученых, Санкт-Петербург, 26 сентября 2023 года. – Санкт-Петербург: ООО "Скифия-принт", 2023. – С. 13-15. – EDN WNVYBE

9. Цифровые технологии в организации Летней архитектурной школы / Пастух О.А./ В сборнике: Новые образовательные стратегии в современном информационном пространстве. сборник научных статей по материалам международной научно-практической конференции. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, Институт информационных технологий и технологического образования. Санкт-Петербург, 2023. С. 216-221.

10. Веселова Е. К., Образовательные технологии формирования нравственного компонента коммуникативных умений студентов/ Веселова Е.К., Артемьева В.А./ В книге: Новые модели коммуникации в образовательной среде. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. – СПб, 2019. – С. 23 – 40.

11. Пастух, О. А. Применение новейших цифровых технологий в педагогическом дизайне (на примере архитектурного образования)/ В сборнике: новые информационные технологии в архитектуре и строительстве. материалы IV международной научно-практической конференции. Екатеринбург, 2021. с. 69.

12. Щербакова, С. В. Молодежь и виртуализация наследия: новые формы обучения и презентации / С. В. Щербакова, Д. И. Бурлов // Наследие в руках молодежи: новые тренды : Сборник статей международной научно-практической конференции студентов и молодых ученых, Санкт-Петербург, 26 сентября 2023 года. – Санкт-Петербург: ООО "Скифия-принт", 2023. – С. 135-139. – EDN ELSPCI.

13. Пастух, О. А. Дизайнерский подход при формировании когнитивных моделей городской архитектурной среды /Пастух О. А./ Современные общественные пространства как инструмент развития городской среды : материалы IV Межрегиональной научно-практической конференции [04–05 апреля 2022 года] ; Санкт-Петербургский государственный архитектурно-строительный университет. – Санкт-Петербург: СПбГАСУ, 2022. – с. 85 – 90

14. Васильева, В. А. Молодежь и инновации в охране традиций и обычаев / В. А. Васильева, Д. И. Бурлов // Наследие в руках молодежи: новые тренды : Сборник статей международной научно-практической конференции студентов и молодых ученых, Санкт-Петербург, 26 сентября 2023 года. – Санкт-Петербург: ООО "Скифия-принт", 2023. – С. 61-63. – EDN QHSXBA

15. Геймификация как инструмент взаимодействия в цифровой образовательной среде /О. А. Пастух, Ю. А. Жук, Д. И. Бурлов// Новые образовательные стратегии в современном информационном пространстве : Сборник научных статей по материалам международной ежегодной научно-практической конференции, Санкт-Петербург, 16 марта – 07 2021 года. – Санкт-Петербург: Центр научно-производственных технологий "Астерион", 2021. – С. 53-60. DOI:10.53115/9785001880363

16. Меженин А.В., Извозчикова В. В., Бурлов Д.И. Моделирование виртуальной среды в технологиях кибервизуализации и виртуального присутствия Кибернетика и программирование. 2019. № 4. С. 26-35.

17. Mezhenin A., Polyakov V., Burlov D., Zykov A., Izvozchikova V. The synthesis of virtual space in the context of insufficient data, Advances in Intelligent Systems and Computing (см. в книгах). 2020. Т. 1127 AISC. С. 39-46.

18. Тетюев Е.В., Перспективы использования браузерной технологии WEBGL в современном образовательном процессе/ Тетюев Е.В., Жук Ю.А./ В сборнике: новые образовательные стратегии в современном информационном пространстве. сборник научных статей по материалам международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 2020. С. 104-109.

19. Тетюев Е.В., Использование WebGL для визуализации учебных материалов в образовательном процессе/ Тетюев Е.В., Жук Ю.А./ Труды Международной конференции по компьютерной графики и зрению "Графикон". 2020. № 30. С. 59-66.

Published

2025-12-25

How to Cite

Pastukh Olga Alexandrovna, Zhuk Yulia Aleksandrovna, & Burlov Dmitry Igorevich. (2025). Cognitive, environmental, and urban aspects in continuingprofessional education programs (using the exampleof international architectural and art schools). The System Technologies, 57, 91-99. https://doi.org/10.48612/dnitii/2025_57_91-97